Algebra boola i bramki logiczne wytłumaczenie NOT AND OR {""}

Algebra Boole'a i bramki logiczne - wytłumaczenie. NOT, AND, OR (Część 1)

data dodania: 24 września 2022 | z serii: Porady

Chcesz szybko i dobrze zrozumieć algebrę Boole'a. Dzięki tym wpisom szybko to osiągniesz.

spis treści:

Wstęp do algebry Boole'a

0 i 1 lub prawda i fałsz

Łatwiejsze bramki logiczne

Wstęp do algebry Boole'a

Jak mówi Wikipedia "Algebra Boole’a – pewien typ struktury algebraicznej, rodzaj algebry ogólnej stosowany w matematyce, informatyce teoretycznej oraz elektronice cyfrowej. Jej nazwa pochodzi od nazwiska matematyka, filozofa i logika George’a Boole’a." Chodzi w niej głównie o to, że mamy tylko dwie wartości 0 i 1, a żeby wykonywać "obliczenia" na nich używamy czegoś takiego jak bramki logiczne. Po tym wpisie dowiesz się, co to jest i jak liczyć tymi bramkami logicznymi. Jest to bliźniaczo podobne do typu bool i instrukcji if z programowania więc programiści mają bardzo ułatwione zadanie, ale mam nadzieje, że mimo wszystko uda mi się to wytłumaczyć wszystkim. Zapraszam do czytania.

0 i 1 lub prawda i fałsz

W algebrze Boole'a mamy tylko 0 i 1 dlatego, że komputer wykonuje obliczenia tylko na dwóch wartościach. Te wartości możemy dodawać i mnożyć, lecz musimy pamiętać, że maksymalnym wynikiem jest 1, czyli 1+1=1. matemetyka w algebrze Boole'a Można te wartości uznać też za prawdę (1) i fałsz (0), ponieważ prawda i prawda da też prawdę (tak jak 1+1=1). Nie ważne, za co to uznacie macie wiedzieć jaki wynik dostaniecie po przepuszczeniu sygnału/sygnałów przez bramkę logiczną, lecz jeśli wasz nauczyciel używa 0 i 1 to polecałbym robić to na tym, by się nie pogubić.

Podstawy używania mysql workbench

Zaczniemy od wytłumaczenia 3 najważniejszych i najłatwiejszych bramek (NOT, AND, OR).

Bramka NOT:

Ta bramka ma jedno wejście i służy do zanegowania wartości, tj. zmienia ją na przeciwną. Tak wygląda jej symbol (kółeczko oznacza, że negujemy wartość): symbol bramki logicznej NOT Czyli jeśli A=1 wtedy B=0 i odwrotnie, jeśli A=0 to B=1 Jeśli A=prawda wtedy B=fałsz, a jeśli A=fałsz to B=prawda tabelka bramki logicznej NOT W matematyce można to zapisać tak B=~A,
a w programowaniu wyglądałoby to tak: B=!A

Bramka AND:

Bramka ta musi mieć co najmniej 2 wejścia i zwróci nam 1/prawdę, tylko jeśli wszystkie wartości będą 1/prawdą. Można ją dosłownie przetłumaczyć jaki "i" czyli jedna wartość i druga wartość muszą być prawdziwe, by wynik był prawdziwy. Symbol: symbol bramki logicznej AND Przykład:
mamy A=0 AND B=1 to da nam C=0
mamy A=0 AND B=0 to da nam C=0
dopiero A=1 AND B=1 to da nam C=1
tabelka bramki logicznej AND Matematycznie zapiszemy to tak: C=A*B, czyli:
0*0=0
1*0=0
0*1=0
1*1=1,
a w programowaniu zapiszemy to tak: C=A&&B

Bramka OR:

Jest ona bardzo podobna do bramki AND z tym wyjątkiem, że tu wystarczy, żeby jedna wartość była 1/prawdziwa, żeby całość zwróciła 1/prawdę. Można ją dosłownie przetłumaczyć jako "lub" czyli jedna, lub druga wartość musi być prawdziwa, by wynik był prawdziwy. Symbol: symbol bramki logicznej OR Jeśli chcemy zapisać to matematycznie, to robimy to tak C=A+B, czyli:
0+0=0
1+0=1
0+1=1
1+1=1 (PAMIĘTAJCIE 1+1=1, a nie 2),
w programowaniu natomiast wyglądałoby to tak C=A||B tabelka bramki logicznej OR Zapraszam do komentowania i przeczytania dalszej części, w której dowiesz się, czym są bramki NAND, NOR, XOR.

Może też cię zaciekawi:

Tworzenie gry z rankingiem na ScoreSpace Game Jam - devlog

SpaceScore game jam za mną niezwykle się bawiłem. Zobacz, jak przebiegał proces tworzenia mojej gry. Miłego czytania!

Koniec tworzenie gry Roguelike :(

Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego zaprzestaję pracę nad moją grą i co dodałem przed jej zakończeniem jesteś w dobrym miejscu.

Tworzenie gier, gdzie zacząć? Recenzja kursu na Kanale o wszystkim

Z każdą dziedziną ciężko jest zacząć, jeśli nie masz odpowiednich źródeł, nie inaczej jest z tworzeniem gier i akurat, gdy tego potrzebowałem, powstał kurs tłumaczący podstawy unity. Pragnę docenić pracę autora i ocenić ten kurs. Zapraszam.

Napisz komentarz!

Czytaj opinie innych lub napisz swoją (oczywiście pamiętaj o kulturze wypowiedzi).