

Algebra Boole'a i bramki logiczne - wytłumaczenie. NOT, AND, OR (Część 1)
data dodania: 24 września 2022 | z serii: Porady
Chcesz szybko i dobrze zrozumieć algebrę Boole'a. Dzięki tym wpisom szybko to osiągniesz.
spis treści:
Wstęp do algebry Boole'a
0 i 1 lub prawda i fałsz
Łatwiejsze bramki logiczne
Wstęp do algebry Boole'a
0 i 1 lub prawda i fałsz
Można te wartości uznać też za prawdę (1) i fałsz (0), ponieważ prawda i prawda da też prawdę (tak jak 1+1=1).
Nie ważne, za co to uznacie macie wiedzieć jaki wynik dostaniecie po przepuszczeniu sygnału/sygnałów przez bramkę logiczną, lecz jeśli wasz nauczyciel używa 0 i 1 to polecałbym robić to na tym, by się nie pogubić.
Podstawy używania mysql workbench
Bramka NOT:
Ta bramka ma jedno wejście i służy do zanegowania wartości, tj. zmienia ją na przeciwną.
Tak wygląda jej symbol (kółeczko oznacza, że negujemy wartość):
Czyli jeśli A=1 wtedy B=0 i odwrotnie, jeśli A=0 to B=1
Jeśli A=prawda wtedy B=fałsz, a jeśli A=fałsz to B=prawda
W matematyce można to zapisać tak B=~A,
a w programowaniu wyglądałoby to tak: B=!A
Bramka AND:
Bramka ta musi mieć co najmniej 2 wejścia i zwróci nam 1/prawdę, tylko jeśli wszystkie wartości będą 1/prawdą. Można ją dosłownie przetłumaczyć jaki "i" czyli jedna wartość i druga wartość muszą być prawdziwe, by wynik był prawdziwy.
Symbol:
Przykład:
mamy A=0 AND B=1 to da nam C=0
mamy A=0 AND B=0 to da nam C=0
dopiero A=1 AND B=1 to da nam C=1
Matematycznie zapiszemy to tak: C=A*B, czyli:
0*0=0
1*0=0
0*1=0
1*1=1,
a w programowaniu zapiszemy to tak: C=A&&B
Bramka OR:
Jest ona bardzo podobna do bramki AND z tym wyjątkiem, że tu wystarczy, żeby jedna wartość była 1/prawdziwa, żeby całość zwróciła 1/prawdę. Można ją dosłownie przetłumaczyć jako "lub" czyli jedna, lub druga wartość musi być prawdziwa, by wynik był prawdziwy.
Symbol:
Jeśli chcemy zapisać to matematycznie, to robimy to tak C=A+B, czyli:
0+0=0
1+0=1
0+1=1
1+1=1 (PAMIĘTAJCIE 1+1=1, a nie 2),
w programowaniu natomiast wyglądałoby to tak C=A||B
Zapraszam do komentowania i przeczytania
dalszej części, w której dowiesz się, czym są bramki NAND, NOR, XOR.