

Konfiguracja c# z Visual Studio Code
data dodania: 11 lipca 2022 | z serii: Porady
Visual Studio Code jest moim ulubionym IDE. Bardzo cenię w nim sobie jego uniwersalność, szczególnie to, że można go zastosować do wielu języków programowania. Setup tego środowiska dla javy, c++, javascriptu czy pythona jest dość łatwy, wystarczy parę rozszerzeń i kompilator, interpreter lub wirtualna maszyna. Niestety konfiguracji z c# to inna bajka. Byście nie musieli szukać i męczyć się przedstawię wam jak najprościej konfigurację c# z vscode.
Wideo wersja wpisu:
spis treści:
Wstęp
Instalacja .NET SDK
Instalacja Visual Studio Code z rozszerzeniami
Tworzenie aplikacji konsolowej
Odpalanie aplikacji na kliknięcie guzika w vscode
Wstęp
Jeśli chcecie mieć funkcjonalności takie jak podświetlanie składni, podpowiedzi i szybka kompilacja napisanego kodu to czytajcie dalej.Do pisania kompilacji kodu c# potrzebujemy IDE w naszym wypadku vscode z odpowiednimi rozszerzeniami i .net sdk, oto jak je zainstalować.
Prezentuje tu instalację na systemie Windows 11, jeśli chcecie również na Linux, to piszcie, a być może dodam taki wpis lub zedytuje ten.
Instalacja .NET SDK
W tym miejscu pragnę również wspomnieć o błędzie, który wyświetlał mi się w vscode i na który nie znalazłem rozwiązania w internecie. Chodzi mi o wyświetlanie się komunikatu "Some projects have trouble loading. Please review the output for more detail". W moim wypadku był on spowodowany tym, że miałem zainstalowaną jeszcze jedną wersję .net, która była pierwsza w zmiennych środowiskowych i przeszkadzała w funkcjonowaniu tej nowszej. By rozwiązać ten problem trzeba wejść w zmienne środowiskowe i w zmiennej path przesunąć zainstalowaną wersję.net nad tą starą.
Instalacja Visual Studio Code z rozszerzeniami
-notepad++ keymap - dodaje skróty klawiszowe z notepad++ szczególnie lubię za skrót ctrl+d do duplikacji linii
-vscode-icons - przyjemniejsze (moim zdaniem) ikony
Tworzenie aplikacji konsolowej
-dotnet sln ścieżka_do_rozwiązania/rozwiązanie.sln add ścieżka_do_aplikacji/aplikacja.csproj
Po włączeniu tak stworzonego projektu vscode powinien wyświetlić wiadomość "Required assets to build and debug are missing from 'aplikacja'. Add them?" z c# extension, naciśnij yes(tak). Doda to parę plików potrzebnych do debugowania twojej aplikacji.
Odpalanie aplikacji na kliknięcie guzika w vscode
szukamy opcji Code-runner: Executor map i wchodzimy w plik json:
a następnie zmieniamy komendę odpalającą csharp na "cd $dir && dotnet run $fileName && cd ..\\", ta komenda będzie działać, jeśli odpalicie skrypt z poziomu folderu, w którym macie aplikację w moim przypadku jest to folder o nazwie aplikacja. "cd $dir" zmienia ścieżkę na folder z aplikacją, "dotnet run $fileName" odpala wasz kod c#, a "cd ..\\" powraca do poprzedniej lokacji.
Już prawie koniec teraz w tym samym pliku json musimy ustawić code-runner.runInTerminal na true i gotowe.
Na zakończenie pragnę podziękować za przeczytanie i zaprosić do kontynuacji, w której pokazuje jak połączyć vscode z unity. Piszcie, jeśli trzeba coś jeszcze wytłumaczyć i żegnam.